Podpisanie umowy na z S11 Oborniki – Poznań
03.07.2024 w Urzędzie Miejskim w Obornikach podpisano umowę na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S11 na odcinku Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik. Inwestycję o długości ponad 22 km zrealizuje konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud. Wartość umowy to ponad 853 mln zł.
Na tą inwestycję czekały całe pokolenia mieszkańców naszego regionu. Najważniejszym z punktu widzenia użytkowników S11 jest wybudowanie nowej przeprawy przez Wartę. W czasie budowy na pewno będziemy narażeni na kolejne niedogodności, nie ma co już obecnie się pocieszać, że jeszcze tylko 4 lata do końca inwestycji a rzeczowo przyglądać się wykonawcom, aby realizowali przyjęty plan.
Trzeba podziękować wszystkim aktywnie działającym w tym zakresie działaczom, politykom. Praktycznie przez wiele lat o nową drogę walczyli politycy wszystkich opcji politycznych.
Terminy realizacji
Budowa ponad 22-kilometrowego odcinka zapisana jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku i prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Wykonawca ma 10 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Jej procedowanie zajmie siedem miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca. Budowa w terenie powinna rozpocząć się pod koniec 2025 r. Z nowej trasy skorzystamy w II kwartale 2028 r.
Opis drogi
Droga ekspresowa będzie przebiegać po wschodniej stronie miejscowości Rożnowo, Kowanowo, Oborniki, Ocieszyn i Świerkówki oraz po stronie zachodniej miejscowości Łukowo, Gołaszyn i Chludowo. Ominie tereny Natura 2000 znajdujące się w okolicy rzeki Warty. Na wysokości Obornik zbudowany zostanie nowy most, który zapewni bezpieczną przeprawę przez Wartę w ciągu S11. Odcinek włączy się do istniejącego już węzła Poznań Północ i zachodniej obwodnicy Poznania.
Inwestycja przewiduje m.in.:
- budowę odcinka drogi ekspresowej o przekroju (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu),
- budowę węzłów drogowych: Oborniki oraz Chludowo,
- budowę dróg/dodatkowych jezdni do obsługi ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego,
- przebudowę/budowę istniejących dróg w zakresie kolizji z drogą ekspresową,
- budowę 38 obiektów inżynierskich,
- budowę miejsc obsługi podróżnych Oborniki Wschód oraz Oborniki Zachód,
- budowę Obwodu Utrzymania Drogowego.
Droga Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik stanowi fragment drogi ekspresowej S11 Kołobrzeg – Poznań, jak również element ważnego w skali kraju połączenia drogowego, w tym o znaczeniu obronnym. Zapewnia dojazd z Poznania na środkowe wybrzeże Bałtyku i jednocześnie dogodny dojazd do Szczecina.
S11 w woj. wielkopolskim
Trwają prace projektowe dla budowy trasy S11 od granicy z woj. zachodniopomorskim do granicy z woj. opolskim. Długość projektowanej S11 w woj. wielkopolskim to około 260 km, podzielonych na następujące
odcinki:
1. Szczecinek – Piła o długości około 59 km,
2. Piła – Ujście o długości około 20 km,
3. Ujście – Oborniki o długości około 43 km,
4. Kórnik – Jarocin o długości około 43 km,
5. Jarocin – Ostrów Wielkopolski o długości około 57 km,
6. Ostrów Wielkopolski – Kępno o długości około 30 km.
Dla pozostałych odcinków S11 trwają prace projektowe. Dla trasy ze Szczecinka do Piły Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska rozpatruje odwołania od decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).
źródło: GDKiA