Przejdź do głównej treści


Lepsze nastroje wśród przedsiębiorców (film)

| newseria.pl | Gospodarka

Poprawiają się nastroje wśród polskich przedsiębiorców. Wprawdzie odczuwają oni jeszcze skutki spowolnienia, ale dostrzegają też szanse na ich zażegnanie – wynika z badań zrealizowanych na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Pokazały one, że kryzys wymusił na szefach firm zmianę sposobu myślenia i poszukiwanie przewag nad konkurencją.

Badanie przeprowadzone na przełomie czerwca i lipca pokazuje poprawę nastrojów polskich przedsiębiorców. Wprawdzie ponad 40 proc. z nich twierdzi, że ich sytuacja finansowa w ostatnim kwartale nie zmieniła się, ale co trzeci dostrzegł oznaki ożywienia. Tyle samo wierzy, że kolejne półrocze będzie lepsze od minionych.

– Te dane zgadzają się z innym badaniem, które Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości prowadziła we współpracy z Małopolską Szkołą Administracji Publicznej w ramach programu Szybkiego Reagowania – mówi prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Bożena Lublińska-Kasprzak. – Oba pokazują, że kryzys mamy już za sobą, a jego szczyt przypadł na przełom 2012 i 2013 roku.

Większość przedsiębiorców – 51 proc. ankietowanych – zdaje sobie sprawę, że skutki kryzysu ekonomicznego będą odczuwalne w Polsce jeszcze co najmniej przez 2-3 lata, mimo to z nadzieją patrzy w przyszłość.

– Część z nich pojmuje kryzys jako trudne warunki prowadzenia działalności gospodarczej – mówi współautor raportu, ekonomista, prof. Witold Orłowski. – Moment w gospodarce jest trudny, jeżeli chodzi o rynek krajowy, ale większość firm mówi: „jakoś sobie dajemy radę”.

Jak podkreśla prof. Orłowski, raport jest odzwierciedleniem rzeczywistych nastrojów osób prowadzących działalność gospodarczą w Polsce, szczególnie małych i średnich przedsiębiorców. Wyniki badania pokazują, że prowadzący firmy nauczyli się w czasach kryzysu rozważnego podejmowania decyzji, poprzedzonego głębokimi analizami sytuacji na rynku.

– Przede wszystkim pilnujemy kosztów, ale nie płacowych, czyli nie mieliśmy do czynienia z masową presją na zmniejszanie kosztów płacowych, na obniżanie płac albo zwalnianie ludzi – mówi ekonomista. – Szukamy lepszego dojścia do klientów, oferujemy zniżki, szukamy nowych klientów i porozumień z nowymi firmami.

Przedsiębiorcy poszukują też nowej przestrzeni do działania. Chodzi zarówno o nowe rynki, jak i nowe, często innowacyjne produkty.

– Po raz pierwszy udało nam się uzyskać informację, że przedsiębiorcy w momencie pogorszenia koniunktury nie tylko ograniczają koszty, ale również poszukują możliwości rozwoju – powiedziała prezes PARP w czasie Europejskiego Kongresu Małych i Średnich Przedsiębiorstw w Katowicach. – Część z nich widzi możliwości zatrudniania nowych osób i planuje działania o charakterze rozwojowym.

Odpowiedziało tak siedmiu na dziesięciu biorących udział w ankiecie. Przedsiębiorcy chcą inwestować przede wszystkim w środki trwałe. Duża część właścicieli i zarządców firm postawi na rozwój nowych produktów i usług. Ponad 40 proc. zamierza inwestować w kadrę pracowniczą.

– Firmy potrafią się dostosowywać do działania w trudnych warunkach – mówi prof. Witold Orłowski. – Pewnie dlatego Polska była zieloną wyspą na tle wszystkich innych krajów Unii Europejskiej w ciągu minionych pięciu lat.

Jak deklaruje prezes PARP, badania będą powtarzane – w ciągu kolejnych pięciu lat 25 razy, obrazując tym samym stan różnych obszarów polskiej przedsiębiorczości. Często takich, które do tej pory nie były w ogóle obserwowane.

 

– Chcemy to badanie wykorzystać do różnych działań Agencji, bo staramy się być instytucją, która działa w oparciu o wiedzę pozyskiwaną od przedsiębiorców – mówi Lublińska-Kasprzak. – Chcemy do ich potrzeb dostosowywać nasze plany, nasze działania i instrumenty realizowane ze środków publicznych.

Przed świętami Polacy wydają na ryby nawet dwa razy więcej niż w innych miesiącach. Konsumenci powinni sprawdzać, czy pochodzą one ze zrównoważonych połowów.
Samoobsługa pracownicza to stosunkowo nowe pojęcie, które wiąże się bezpośrednio z outsourcingiem kadr i płac.
Najnowsze dane nie pozostawiają złudzeń. Rekordowy wzrost cen masła utrzyma się przed świętami.
Etykiety już dawno przestały pełnić jedynie funkcję informacyjną. Dziś to doskonałe narzędzie marketingowe, będące w stanie znacznie wpłynąć na postrzeganie marki.
Fundacja ClientEarth w imieniu dwóch osób chorych na astmę pozwała właśnie Skarb Państwa za brak skutecznej walki ze smogiem. Po raz pierwszy w Polsce sąd będzie musiał zbadać, czy istnieje bezpośredni związek między zanieczyszczeniem powietrza a poważnymi schorzeniami. To przełomowa sprawa, któr...
Ceny prądu dla gospodarstw domowych po 1 stycznia 2025 roku pozostaną na dotychczasowym poziomie - informuje w social mediach Minister Klimatu i Środowiska Paulina Hennig-Kloska.
Samoobsługa pracownicza to stosunkowo nowe pojęcie, które wiąże się bezpośrednio z outsourcingiem kadr i płac.