Przejdź do głównej treści

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej w Wielkopolsce w latach 2021 -2024

| gddkia.gov.pl | Gospodarka

W ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) w woj. wielkopolskim zostanie łącznie doświetlonych 901 przejść dla pieszych w ramach 581 zadań. W latach 2021 – 2022 zostało zrealizowane 148 zadań, które objęły doświetlenie 170 przejść, natomiast w 2023 roku doświetliliśmy 249 przejść w ramach 141 zadań. Nad pozostałymi 239 zadaniami pracujemy. Dzięki temu poprawimy widoczność pieszych na przejściach oraz w strefach oczekiwania. Na te cel zostanie przeznaczone łącznie 330 mln zł.

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego

Prowadzimy szereg działań związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadania te realizujemy między innymi przez budowę nowych sygnalizacji świetlnych, budowę nowych dróg dla pieszych i rowerzystów, chodników, lewoskrętów i skrzyżowań oraz doświetleń przejść dla pieszych. Poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu to nasz priorytet. Realizacja zadań ujętych w PBID jest możliwa po zatwierdzeniu Programu Inwestycji przez Ministra Infrastruktury. Dla naszego województwa przygotowaliśmy 81 PI w których ujęliśmy działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci:

  • doświetleń dla pieszych,
  • przebudowy skrzyżowań oraz budowy sygnalizacji świetlnych,
  • budowy dróg dla pieszych i rowerzystów

Statystyki

W latach 2021 i 2022 zrealizowaliśmy 148 zadań na wykonanie doświetleń przejść dla pieszych oraz zrealizowaliśmy poniższe zadania w ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego:

  • Poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK 92 w miejscowości Podrzewie  
  • poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK 36 w miejscowości Lutogniew  
  • budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na DK32 w miejscowości Kopanica
  • poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK15 w miejscowości Wałków      
  • poprawa brd na skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych na DK 11 w miejscowości Zielona Łąka
  • poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK 11 w miejscowości Bogdanowo
  • budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK92 z DP3219P w miejscowości Genowefa
  • poprawa brd na skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych na DK 11 w miejscowości Siemianice
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie wielkopolskim na DK 25 w miejscowości Kotowskie
  • przebudowa skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji na DK92 w miejscowości Gierłatowo
  • poprawa brd na DK11 w miejscowości Kierzkowice
  • poprawa brd na DK 11 w miejscowości Jaracz
  • przebudowa skrzyżowania na DK11 z drogą powiatową i gminną w miejscowości Garbatka
  • poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie wielkopolskim na DK 36 w miejscowości Krotoszyn
  • budowa zatoki autobusowej w ciągu drogi krajowej nr 25 w miejscowości Skulsk
  • budowa oświetlenia na skrzyżowaniu DK36 z DW434 w miejscowości Miejska Górka

Obecnie prowadzimy prace na 239 zadaniach, dzięki którym doświetlimy 379 przejść dla pieszych. Ponadto wykonujemy prace związane z:

  • budową ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej nr 92 na odc. Bolewice – Lwówek – Pniewy
  • przebudową skrzyżowań na DK 11 z ul. Śremską i Strzelecką w miejscowości Nowe Miasto nad Wartą
  • przebudową skrzyżowania wraz z budową lewoskrętu na DK72 w miejscowości Turek        
  • poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na DK92 w miejscowości Brzeźno i Siedlec       
  • poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu DK11 w miejscowości Parkowo.

 

Kolejne 53 zadania w zakresie doświetleń przejść dla pieszych planowane są do realizacji w przyszłym roku, co pozwoli nam poprawić widoczność na 103 przejściach dla pieszych.

Oprócz tego, planujemy realizację poniższych zadań:

  • przebudowę skrzyżowania wraz z budową lewoskrętu na DK72 w miejscowości Turek                          
  • budowę chodników wzdłuż DK10 w miejscowości Nowa Łubianka
  • budowę ścieżki pieszo - rowerowej na drodze krajowej nr 11 miejscowości Tarnowo
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej na DK11 odc. Janków - Kuczków - Krzywosądów
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej na DK25 na odc. Zbiersk - Stawiszyn
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu DK11 na odc. Witaszyczki - Wyszki
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu DK11 na odcinku Bogdanowo - Ocieszyn
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej 92 na odc. Gonice – Wólka
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej nr 15 na odcinku Krotoszyn - Bożacin
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej nr 15 na odcinku Miłosław – Skotniki
  • budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DK11 na odcinku Gościejewo – Ruda.

                                     

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. PBID wskazuje rodzaje działań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg krajowych w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników.

Koszt wszystkich zadań z Programu to ok. 2,5 mld zł. Źródłem finansowania przebudowy dróg krajowych w ramach PBID jest Krajowy Fundusz Drogowy.

 

źródło: GDDKiA

 

Województwo wielkopolskie od lat uchodzi za jeden z najlepiej rozwijających się regionów Polski, zarówno pod względem gospodarczym, jak i inwestycyjnym. Silny przemysł, rozbudowany sektor usług oraz rozwijająca się branża IT tworzą szerokie możliwości dla pracowników, ale także generują konkretne p…
Obowiązujące od początku 2025 roku nowe przepisy dotyczące podatku od nieruchomości, choć w dużej mierze odpowiadają na postulaty zgłaszane przez przedsiębiorców, to wciąż pozostawiają duże pole do interpretacji, co można uznać za budynek, a co za budowlę. To z kolei rodzi duże wątpliwości, co do w…
Poprawa relacji z fiskusem i urzędnikami przeprowadzającymi kontrole to jeden z najczęściej podnoszonych postulatów przez przedsiębiorców.
W Polsce co roku oddaje się do użytku ok. 200 tys. mieszkań, co oznacza, że w ciągu dekady teoretycznie potrzeby mieszkaniowe społeczeństwa mogłyby zostać zaspokojone.
Modernizacja i cyfryzacja sieci to dziś jeden z priorytetów spółek energetycznych w Polsce. Inwestycje te wzmacniają odporność systemu elektroenergetycznego i ograniczają ryzyko blackoutu, analogicznego do tego, który niedawno miał miejsce w Hiszpanii, ale też umożliwiają przyłączenie większej iloś…
Czas, jaki Donald Trump zostawił krajom obłożonym cłami na negocjacje, zbliża się do półmetka. Umowę podpisała Wielka Brytania, ogłoszono również porozumienie z Chinami.
66 proc. konsumentów, którzy w ciągu najbliższych trzech lat chcą zmienić samochód, deklaruje zakup z drugiej ręki – wynika z badania autoDNA. W Polsce na jedno auto nowe, z salonu, przypada pięć używanych. Chociaż rynek wtórny się stopniowo profesjonalizuje, wciąż liczne są nieprawidłowości i prób…