Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej w Wielkopolsce w latach 2021 -2024
W ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) w woj. wielkopolskim zostanie łącznie doświetlonych 901 przejść dla pieszych w ramach 581 zadań. W latach 2021 – 2022 zostało zrealizowane 148 zadań, które objęły doświetlenie 170 przejść, natomiast w 2023 roku doświetliliśmy 249 przejść w ramach 141 zadań. Nad pozostałymi 239 zadaniami pracujemy. Dzięki temu poprawimy widoczność pieszych na przejściach oraz w strefach oczekiwania. Na te cel zostanie przeznaczone łącznie 330 mln zł.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego
Prowadzimy szereg działań związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadania te realizujemy między innymi przez budowę nowych sygnalizacji świetlnych, budowę nowych dróg dla pieszych i rowerzystów, chodników, lewoskrętów i skrzyżowań oraz doświetleń przejść dla pieszych. Poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu to nasz priorytet. Realizacja zadań ujętych w PBID jest możliwa po zatwierdzeniu Programu Inwestycji przez Ministra Infrastruktury. Dla naszego województwa przygotowaliśmy 81 PI w których ujęliśmy działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci:
- doświetleń dla pieszych,
- przebudowy skrzyżowań oraz budowy sygnalizacji świetlnych,
- budowy dróg dla pieszych i rowerzystów
Statystyki
W latach 2021 i 2022 zrealizowaliśmy 148 zadań na wykonanie doświetleń przejść dla pieszych oraz zrealizowaliśmy poniższe zadania w ramach poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego:
- Poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK 92 w miejscowości Podrzewie
- poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK 36 w miejscowości Lutogniew
- budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych na DK32 w miejscowości Kopanica
- poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK15 w miejscowości Wałków
- poprawa brd na skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych na DK 11 w miejscowości Zielona Łąka
- poprawa brd na przejściu dla pieszych na DK 11 w miejscowości Bogdanowo
- budowa sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK92 z DP3219P w miejscowości Genowefa
- poprawa brd na skrzyżowaniu i przejściu dla pieszych na DK 11 w miejscowości Siemianice
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie wielkopolskim na DK 25 w miejscowości Kotowskie
- przebudowa skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji na DK92 w miejscowości Gierłatowo
- poprawa brd na DK11 w miejscowości Kierzkowice
- poprawa brd na DK 11 w miejscowości Jaracz
- przebudowa skrzyżowania na DK11 z drogą powiatową i gminną w miejscowości Garbatka
- poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie wielkopolskim na DK 36 w miejscowości Krotoszyn
- budowa zatoki autobusowej w ciągu drogi krajowej nr 25 w miejscowości Skulsk
- budowa oświetlenia na skrzyżowaniu DK36 z DW434 w miejscowości Miejska Górka
Obecnie prowadzimy prace na 239 zadaniach, dzięki którym doświetlimy 379 przejść dla pieszych. Ponadto wykonujemy prace związane z:
- budową ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej nr 92 na odc. Bolewice – Lwówek – Pniewy
- przebudową skrzyżowań na DK 11 z ul. Śremską i Strzelecką w miejscowości Nowe Miasto nad Wartą
- przebudową skrzyżowania wraz z budową lewoskrętu na DK72 w miejscowości Turek
- poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na DK92 w miejscowości Brzeźno i Siedlec
- poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego na skrzyżowaniu DK11 w miejscowości Parkowo.
Kolejne 53 zadania w zakresie doświetleń przejść dla pieszych planowane są do realizacji w przyszłym roku, co pozwoli nam poprawić widoczność na 103 przejściach dla pieszych.
Oprócz tego, planujemy realizację poniższych zadań:
- przebudowę skrzyżowania wraz z budową lewoskrętu na DK72 w miejscowości Turek
- budowę chodników wzdłuż DK10 w miejscowości Nowa Łubianka
- budowę ścieżki pieszo - rowerowej na drodze krajowej nr 11 miejscowości Tarnowo
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej na DK11 odc. Janków - Kuczków - Krzywosądów
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej na DK25 na odc. Zbiersk - Stawiszyn
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu DK11 na odc. Witaszyczki - Wyszki
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu DK11 na odcinku Bogdanowo - Ocieszyn
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej 92 na odc. Gonice – Wólka
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej nr 15 na odcinku Krotoszyn - Bożacin
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej w ciągu drogi krajowej nr 15 na odcinku Miłosław – Skotniki
- budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż DK11 na odcinku Gościejewo – Ruda.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. PBID wskazuje rodzaje działań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg krajowych w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników.
Koszt wszystkich zadań z Programu to ok. 2,5 mld zł. Źródłem finansowania przebudowy dróg krajowych w ramach PBID jest Krajowy Fundusz Drogowy.
źródło: GDDKiA