Przejdź do głównej treści

Prognozy zwolnienia gospodarki państw rozwiniętych - jak wpłyną na polski transport drogowy

| Artykuł sponsorowany | Gospodarka

Zmiany gospodarcze w państwach rozwijających się mają ogromny wpływ na kondycję polskiego przemysłu i są one ściśle powiązane ze stanem sektora transportowego w Polsce. Na całym świecie - przewóz towarów za pośrednictwem transportu drogowego stanowi ok. 80% ze wszystkich innych możliwości jego realizacji. Główny kierunek logistyczny z Polski to od wielu lat Niemcy, gdzie gospodarka w ostatnim czasie wyhamowuje - jak istotny jest to czynnik, biorąc pod uwagę kondycję firm transportowych w Polsce i popyt na ich usługi?

Współpraca handlowa z Niemcami 

Dla Niemców pod względem ilości dostarczanego towaru Polska jest siódmym co do wielkości dostawcą. Dlatego stan gospodarki naszego zachodniego sąsiada ma znaczenie dla większości polskich przedsiębiorców zajmujących się logistyką, szczególnie tych związanych z transportem drogowym. W ostatnim czasie można zaobserwować pogorszenie się koniunktury na rynku niemieckim, co powiązane jest z wprowadzeniem nowych przepisów unijnych, które normalizują emisję dwutlenku węgla do atmosfery. Polskie firmy nastawione na eksport już teraz odczuły zmiany w przepisach, przez co przewoźnicy mają mniej zamówień.

Cały proces recesji jest etapowy i pozwala firmom na dostosowanie się do nowych warunków. Warto skorzystać z fachowej pomocy specjalistów, którzy na bieżąco śledzą zmiany w branży TSL. Firmy takie jak https://www.ocrk.pl pomagają w rozliczaniu pracy kierowców zawodowych, dlatego na bieżąco monitorują komunikaty mające wpływ na branżę TSL.  

Zmiany na rynku niemieckim

Niemiecki rząd chcąc zapobiec kryzysowi, stara się obecnie działać w sposób asekuracyjny i postanowił obniżyć wskaźnik wzrostu swojego PKB na 2020 rok do 1 proc. Należy zauważyć, że w 2018 r. w Niemczech odnotowano wzrost gospodarczy na poziomie 1,5 proc., a w bieżącym roku było to tylko 0,5 proc. Więcej na temat wprowadzonych zmian odnośnie transportu i ewidencji pracy kierowców znajdziemy w artykule: "Busy na europejskich drogach – poznaj kolejne zmiany w transporcie lekkim"

Pozytywne aspekty zmian dla Polaków

Recesja gospodarki niemieckiej ma także swoje dobre strony dla Polaków. W Polsce powstaje coraz więcej punktów logistycznych, co przekłada się na rozwój branży transportowej i efektywny łańcuch dostaw. Należy zwrócić uwagę, że mimo obniżenia poziomu produkcji w Niemczech, stan bezrobocia jest tam na stałym niskim poziomie, a zatem popyt na towary i usługi jest wciąż wysoki. Dzięki temu polscy przewoźnicy w dalszym ciągu transportują spore ilości żywności, sprzętu AGD oraz mebli na zachód. Wymienione towary stanowią ok. 30 proc. polskiego eksportu.

transport a brexit

Wpływ brexitu na polski transport drogowy

Temat brexitu jest szeroko omawiany w branży transportowej, ponieważ trudne do przewidzenia konsekwencje związane z wystąpieniem Wielkiej Brytanii z UE powodują poczucie zagrożenia i obawy właścicieli firm, którzy prowadzą swoje interesy w Zjednoczonym Królestwie. Firmy transportowe w Polsce zaczynają pomału szukać nowych rynków w Europie kontynentalnej. Prognozy dla Wielkiej Brytanii są wciąż niepewne. Bank Anglii w prognozach na 2020 i 2021 rok podaje PKB na poziomie odpowiednio 1,3 proc. oraz 1,8 proc. Jaki to będzie mieć wpływ na branżę transportową? O tym powinniśmy się przekonać niebawem.

Zgodnie z informacjami Banku Danych Lokalnych GUS w Polsce w 2022 roku w zasobach gminnych było 72 885 niezamieszkałych mieszkań, a zgodnie z ostatnim Narodowym Spisem Powszechnym – 1,8 mln. Zdaniem ekspertów w statystykach nie jest uwzględnionych wiele pustostanów należących do osób fizycznych. Pr…
Globalny kryzys zaufania do instytucji międzynarodowych narasta wraz ze zmianą porządku geopolitycznego. W czasie pandemii oraz wojny w Ukrainie i Gazie stało się widoczne, że Zachód i świat niezachodni zupełnie inaczej postrzegają wyzwania i rolę organizacji takich jak ONZ czy WHO.
Pracownicy coraz częściej oczekują wsparcia od pracodawców w pokrywaniu kosztów podróży. To m.in. dopłaty do paliwa, biletów komunikacji miejskiej czy usług przewozowych. Dziś benefity mobilnościowe oferuje 9 proc. firm – wynika z badania Bolt Business. Raport wskazuje, że ponad połowa Polaków doje…
W kwietniu 2025 r. w gospodarce narodowej pracowało 15,1 mln osób – podaje GUS. To niemal tyle samo, co rok wcześniej. W liczbach kryje się jednak opowieść o starzejącym się rynku pracy i zmianach w poszczególnych branżach.
Każdy Europejczyk wytwarza średnio w ciągu roku 132 kg odpadów żywnościowych i 12 kg odzieżowych i obuwniczych – wskazują dane KE. W walce z rosnącą ilością odpadów w tych kategoriach mają pomóc nowe regulacje, które we wrześniu przyjął Parlament Europejski. Wyznaczają one cele ograniczenia marnowa…
W ciągu ostatnich pięciu lat przychody Grupy WB wzrosły ośmiokrotnie. Eksport odpowiada dziś za 1/3 z nich. Dwadzieścia spółek wysokotechnologicznych, wchodzących w skład grupy, stawia przede wszystkim na innowacje, które znajdują zastosowanie nie tylko w polskiej armii, lecz również w zagranicznyc…
W orędziu o stanie Unii szefowa KE zapowiedziała przegląd przepisów dotyczących zakazu sprzedaży aut spalinowych od 2035 roku. Jednocześnie podkreśliła, że przyszłość będzie elektryczna i Europa musi być jej częścią. Zdaniem polskich europosłów w czasie, gdy państwa UE przeznaczają rekordowe środki…