Przejdź do głównej treści

Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego: dziecko na drodze – samodzielne i przygotowane

| Instytut Monitorowania Mediów S.A. (IMM) | Bezpieczeństwo

6 maja przypada Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego – to dobry moment, by przypomnieć, jak ważna jest rola dorosłych w kształtowaniu bezpiecznych nawyków u najmłodszych uczestników ruchu drogowego.

Eksperci programu „Akademia Bezpiecznego Puchatka” podkreślają: rozmowa, edukacja i wspólna praktyka mogą realnie zmniejszyć ryzyko wypadków z udziałem dzieci.

Samodzielność dziecka zaczyna się od bezpieczeństwa

Samodzielne poruszanie się dziecka – pieszo, na rowerze, hulajnodze, czy komunikacją miejską – to jeden z ważniejszych etapów w jego rozwoju. Wymaga jednak solidnego przygotowania, zarówno teoretycznego, jak i praktycznego. Kluczowa jest tutaj rola dorosłych: rodziców, nauczycieli, opiekunów, by zapewnić korzystne środowisko do zdobywania umiejętności.

- Rozwijanie samodzielności u dziecka to proces, który powinien przebiegać stopniowo i z dużą uważnością na jego indywidualne możliwości. To nie tylko nauka zasad ruchu drogowego, ale przede wszystkim wzmacnianie w dziecku pewności siebie czyli wiary we własne możliwości i umiejętności. Dzieci uczą się tego poprzez działanie i sprawdzanie siebie w różnych sytuacjach. Dlatego bardzo ważne jest wspólne ćwiczenie bezpiecznych zachowań w praktyce, uświadamianie zagrożeń oraz rozwijanie umiejętności przewidywania konsekwencji swoich zachowań. Wszystko po to, aby w kluczowym momencie nasze dzieci potrafiły podjąć samodzielną decyzję - w trosce o swoje bezpieczeństwo - komentuje psycholog Urszula Młodnicka, ekspert Akademii Bezpiecznego Puchatka.

Zgodnie z przepisami – dzieci poniżej 7. roku życia mogą poruszać się po drodze tylko pod opieką osoby, która ukończyła co najmniej 10 lat. Po ukończeniu 10 lat, dzieci zyskują możliwość samodzielnego uczestniczenia w ruchu drogowym. Choć przepisy wyznaczają granice formalne, to w praktyce o bezpieczeństwie dziecka na drodze w dużej mierze decyduje jego właściwe przygotowanie – umiejętność rozpoznawania zagrożeń, przewidywania konsekwencji i podejmowania świadomych decyzji.

Przećwiczona droga to bezpieczna droga

Najlepszym wyborem jest trasa do szkoły, którą dziecko dobrze zna i którą wcześniej wielokrotnie przeszło z dorosłym.  Dzieci uczą się przede wszystkim przez obserwację i działanie, dlatego wspólne pokonywanie drogi daje możliwość poznania otoczenia, omówienia ewentualnych zagrożeń oraz pokazania, jak podejmować właściwe decyzje.

Bezpieczna droga do szkoły to ta sprawdzona, znana dziecku z praktyki. Kluczowe jest, aby trasę omówić i przećwiczyć razem – zwracając uwagę na ryzykowne miejsca i ucząc właściwego zachowania w konkretnych sytuacjach. Młodsze dzieci nie zawsze potrafią przewidzieć skutki swoich decyzji – ich umiejętność oceny ryzyka dopiero się kształtuje. Rolą dorosłych jest więc nie tylko przekazywanie zasad, ale przede wszystkim modelowanie odpowiednich postaw. Nasze obserwacje pokazują, że dzieci, które regularnie ćwiczą z opiekunem sytuacje drogowe, wykazują większą uważność i lepiej radzą sobie w codziennym ruchu ulicznym – mówi nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Nauka przez doświadczenie: 3 kluczowe zasady

Bezpieczeństwo to nie tylko znajomość przepisów, ale przede wszystkim umiejętność zastosowania ich w codziennych sytuacjach. Tego właśnie uczą materiały edukacyjne „Akademii Bezpiecznego Puchatka”, które pomagają nauczycielom, rodzicom i dzieciom we wspólnym ćwiczeniu konkretnych zachowań – od przechodzenia przez jezdnię, po bezpieczną jazdę na rowerze czy hulajnodze. Program oferuje nauczycielom gotowe scenariusze lekcji, a rodzicom – proste, atrakcyjne wizualnie infografiki, które mogą wykorzystać w domowych ćwiczeniach z najmłodszymi. Dzięki temu edukacja odbywa się w dwóch najważniejszych dla dziecka miejscach: w szkole i w domu.

Trzy kluczowe zasady, które warto wdrażać od najmłodszych lat:

  • Widoczność to podstawa – Dziecko powinno zawsze być dobrze widoczne na drodze – szczególnie po zmroku. Odblaski, jasne elementy ubioru czy kamizelki odblaskowe znacząco zwiększają jego bezpieczeństwo. Warto od najmłodszych lat uczyć dzieci, że to one są odpowiedzialne za swoją widoczność.
  • Zasady przechodzenia przez jezdnię – dziecko powinno nauczyć się zatrzymywać, rozglądać i upewniać, że może bezpiecznie przejść. Taki sposób zachowania powinien wejść w nawyk – tylko wtedy staje się automatycznym, bezpiecznym odruchem, który działa również w sytuacjach stresowych czy pośpiechu.
  • Bezpieczeństwo na przystanku – Przystanek to miejsce, gdzie dzieci łatwo się nudzą i mogą zacząć biegać, bawić się lub rozpraszać – dlatego tak ważne jest, by wiedziały, jak zachować się odpowiedzialnie, zanim pojawi się pojazd. Dziecko powinno mieć wpojony nawyk spokojnego oczekiwania, z dala od krawędzi jezdni lub torowiska

Liczba wypadków z udziałem dzieci spada

W 2024 roku w Polsce doszło do 1 741 wypadków drogowych z udziałem dzieci w wieku 0-14 lat1. Choć w porównaniu z 2023 rokiem liczba wypadków spadła, to dane te wciąż są alarmujące. 

- Każde działanie, które zwiększa świadomość i kompetencje dzieci, ma realny wpływ na zmniejszenie liczby wypadków – dodaje nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. – Bezpieczeństwo nie polega na ograniczaniu dzieci, ale na dawaniu im narzędzi i wiedzy, dzięki którym mogą samodzielnie i bezpiecznie funkcjonować w codziennym życiu.

1źródło: https://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,wypadki-drogowe-raporty-roczne.html  - Wypadki drogowe w 2024 roku.

___

O programie

„Akademia Bezpiecznego Puchatka” to ogólnopolski program edukacyjny skierowany do uczniów klas I szkół podstawowych. Obejmuje on tematykę związaną z bezpieczeństwem dzieci w różnych sferach życia. Program organizowany jest przez markę Puchatek we współpracy z Biurem Prewencji oraz Biurem Ruchu Drogowego KGP. W ciągu 16 edycji programu wzięło w nim udział ponad 3,5 miliony dzieci. W ramach tegorocznej edycji przygotowano także infografiki edukacyjne, dostępne w Strefie Rodzica na stronie www.akademiapuchatka.pl, które ułatwiają utrwalanie wiedzy w domowym zaciszu. Zapisy dostępne na stronie: https://akademiapuchatka.pl/zglos-szkole/

 

Bezzałogowe roboty lądowe coraz częściej wspierają żołnierzy na współczesnym polu walki – pomagają w ewakuacji rannych, transporcie amunicji, ale też wyposażone w moduły uzbrojone pełnią funkcje bojowe. Polska również rozwija własne systemy.
Obornicka policja apeluje o pomoc. 8 września na DK 11 w Jaraczu ciężarówka wpadła do rowu, by uniknąć czołówki. Poszukiwani są świadkowie i nagrania z kamer.
W dniu 07 września 2025 r. o godzinie 18:29 do SKKP PSP w Obornikach wpłynęło zgłoszenie o wypadku 4 pojazdów osobowych na drodze DK11 w Kowanówku.
Od 1 stycznia 2025 roku policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Obornikach oraz Komisariatu Policji w Rogoźnie zatrzymali w sumie 122 osoby poszukiwane, w tym na podstawie listu gończego. To efekt codziennej, żmudnej pracy funkcjonariuszy, którzy konsekwentnie ustalają miejsca pobytu osób ukrywaj…
Nie był świadomy, że jego niebezpieczna jazda nie umknie czujnym oczom funkcjonariuszy – nawet po godzinach służby. Dzięki szybkiej i zdecydowanej reakcji dwóch policjantów, nietrzeźwy motorowerzysta został zatrzymany, zanim doszło do tragedii.
W wyniku zderzenia pojazdów do szpitala trafiła jedna osoba. Zdarzenie miało miejsce na drodze powiatowej w Bogdanowie.
Patrole policyjne pojawiły się 1 września przy szkołach.  Swoimi działaniami pochwaliła się Komenda Powiatowa Policji w Obornikach.