Skip to main content

Majówki na drogach. Czy są bezpieczne?

Długi majowy weekend to czas wypoczynku i jednocześnie wzmożonego ruchu na drogach. Cieplejsze dni sprzyjają aktywności motocyklistów, rowerzystów oraz pieszych i niestety przekraczaniu dozwolonych prędkości. Niemniej majówka, w statystykach bezpieczeństwa, nie odbiega w sposób szczególny od pozostałych długich weekendów a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa – wynika z analiz Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

W tym roku długi majowy weekend może liczyć 5 dni, jeśli 2-ego maja będziemy na urlopie, lub aż 9 dni, jeśli weźmiemy 3 dni wolne od pracy. Część osób rozpocznie odpoczynek już w piątek, wyjeżdżając późnym popołudniem bądź wieczorem. Przedłużony weekend oznacza wzmożony ruch na większości dróg, szczególnie na trasach wyjazdowych z miast. Większe natężenie ruchu potęguje zaś ryzyko wypadków.

Choć w okresie wakacyjnym oraz w miesiącach charakteryzujących się dobrą słoneczną pogodą odnotowywanych jest więcej zdarzeń drogowych, to z danych Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS (POBR) wynika, że majówka na drogach (pod względem bezpieczeństwa) nie różni się od pozostałych długich weekendów w roku kalendarzowym a średnia liczba wypadków i ofiar jest nawet niższa od średnich wartości dla wszystkich weekendów w latach 2018-2022.

Tabela 1. Wypadki i ich ofiary w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022

Majówka (liczba dni)

Wypadki

Ofiary śmiertelne

Ranni

Razem

Kierujący

Pasażerowie

Piesi

Razem

Kierujący

Pasażerowie

Piesi

1-3.05.2018 (3 dni)

228

22

15

4

3

288

161

98

29

1-3.05.2019 (3 dni)

164

16

10

2

4

200

102

72

26

1-3.05.2020 (3 dni)

113

13

8

4

1

133

74

47

12

1-3.05.2021 (3 dni)

111

16

6

5

5

135

76

50

9

30.04, 1.05, 3.05.2022 (3 dni)

155

15

13

1

1

182

111

52

19

Razem majówki 2018-2022

771

82

52

16

14

938

524

319

95

Majówka średnio na 1 dzień

51

5

3

1

1

63

35

21

6

Weekendy

                 

Dni weekendowe (sobota, niedziela)

32 484

3751

2073

824

854

39 796

20 706

13 945

5145

Średnio w 1 dzień weekendowy

62

7

4

2

2

77

40

27

10

Opracowanie: Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS na podstawie danych z Komendy Głównej Policji SEWiK

Pomijając okres pandemiczny (2020-2021, który charakteryzował się mniejszym natężeniem ruchu) lata 2019 i 2022 cechują się malejącą liczbą zabitych i rannych na skutek wypadków. Wyraźna zmiana in plus dotyczy zwłaszcza pasażerów pojazdów oraz pieszych. Optymistyczne statystyki w okresie majowych wyjazdów wpisują się w stały trend redukcji liczby śmiertelnych zdarzeń na polskich drogach – analizy POBR wskazują na 6,3% redukcji zabitych w pierwszych dniach maja między 2021 a 2022 rokiem.

Należy zwrócić uwagę, że najwięcej wypadków w majówkę zdarza się podczas dobrych warunków atmosferycznych (78%), za dnia (83%) i przy suchej nawierzchni (84%). Gros z nich ma miejsce w obszarach zabudowanych (64%), ale poza obszarami zabudowanymi (36%) są one znacznie poważniejsze w skutkach (20 ofiar śmiertelnych na każde 100 wypadków). Dla porównania w obszarach zabudowanych to 5 ofiar śmiertelnych na 100 wypadków. Ponadto większość zdarzeń drogowych wydarza się na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych (85%). Z kolei do najcięższych w skutkach wypadków dochodzi nocą i z udziałem kierujących pod wpływem alkoholu (21 ofiar śmiertelne na 100 wypadków). W trakcie ostatnich pięciu majowych weekendów alkohol był przyczyną 11% wypadków, zaś nadmierna prędkość, czyli bolączka polskich dróg, była przyczyną 26% wypadków. Analizy wskazują także, że w długie majowe weekendy najwięcej ofiar stanowią kierowcy samochodów osobowych (51%), motocykliści (21%) oraz piesi (17%). Przy planowaniu wyjazdu należy pamiętać, że najtrudniejsze warunki i największe zagrożenie występuje zwykle w dzień poprzedzający weekend, czyli w piątek (średnio 82 wypadki) – wylicza Anna Zielińska z POBR.

Tabela 2. Struktura wypadków i ofiar w dniach 1-3 maja w Polsce w latach 2018-2022

Majówki 2018-2022*

Wypadki

Ofiary śmiertelne

Ranni

Zabici na 100 wyp.

Razem

771

100%

82

100%

938

100%

11

Zabudowany

490

64%

26

32%

566

60%

5

Niezabudowany

281

36%

56

68%

372

40%

20

Drogi krajowe

191

25%

32

39%

227

24%

17

Drogi jednojezdniowe, dwukierunkowe

655

85%

72

88%

797

85%

11

Dobre warunki atmosferyczne

599

78%

61

74%

728

78%

10

Sucha nawierzchnia

644

84%

63

77%

786

84%

10

Dzień, świt, zmrok

638

83%

54

66%

793

85%

8

Noc

133

17%

28

34%

145

15%

21

Alkohol kierującego

73

9%

 15

18%

 78

8%

21

Alkohol pieszego

10

1%

 0

0%

 14

1%

0

Alkohol ogółem

87

11%

 15

18%

 97

10%

17

Prędkość

204

26%

36

44%

256

27%

18

               

Piesi

107

14%

14

17%

95

10%

13

Rowerzyści

145

19%

4

5%

135

14%

3

Motocykliści

121

16%

17

21%

117

12%

14

Samochody osobowe

612

79%

42

51%

514

55%

7

*Dane sumaryczne z ostatnich pięciu lat

Opracowanie: Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS na podstawie danych z Komendy Głównej Policji SEWiK

Aby tegoroczna majówka była bezpieczniejsza od poprzednich, wyruszając w drogę, warto zabrać ze sobą, oprócz koniecznego wyposażenia, także zdrowy rozsądek!

Podróżując samochodem pamiętajmy, że:

  • Do wyjazdu przygotowany musi być zarówno kierowca, jak i pojazd
  • Przed wyruszeniem w trasę trzeba zadbać o stan techniczny samochodu
  • W drogę można wyruszyć wcześniej, by uniknąć dużego ruchu
  • Kierowca powinien być wypoczęty
  • Kierujący powinien robić częste przerwy, co 2-3 godziny jazdy
  • Bagaż oraz luźne przedmioty należy zabezpieczyć na czas podróży
  • Dzieci przewozimy w fotelikach, a podróżujący muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa.

Podróżując rowerem:

  • Zaleca się jazdę w kasku oraz w ochraniaczach
  • Warto pamiętać, że rower musi mieć obowiązkowy odblask koloru czerwonego z tyłu o kształcie innym niż trójkątny, a także sprawne hamulce i sygnał dźwiękowy (dzwonek)
  • Dziecko w wieku do 7 lat przewozimy na rowerze na specjalnym foteliku lub przyczepce
  • Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi dla rowerów. Rowerzysta nie może jeździć po chodniku, chyba że szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km/h wynosi co najmniej 2 m i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów
  • Dzieci do lat 10 wraz z opiekunem mogą jeździć po chodniku
  • Należy pamiętać, że kierujący rowerem, korzystając z chodnika, obowiązany jest jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
  • Należy korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, a w razie ich braku - z pobocza
  • Idąc poboczem lub jezdnią należy iść „gęsiego” lewą stroną drogi (twarzą do nadjeżdżających pojazdów)
  • Należy przechodzić przez jezdnię w miejscach oznaczonych pasami, czyli tzw. zebrą – wyjątek, gdy odległość od przejścia dla pieszych przekracza 100 metrów
  • Dziecko w wieku do 7 lat może korzystać z drogi tylko pod opieką osoby, która osiągnęła wiek co najmniej 10 lat
  • Osoby poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym (jeżeli nie znajdują się na drodze przeznaczonej wyłącznie dla pieszych lub na chodniku) muszą używać elementów odblaskowych oraz powinny nosić jaskrawe lub jasne ubrania
  • Pieszy przechodząc przez jezdnią nie może korzystać z telefonu komórkowego w sposób utrudniający mu obserwację sytuacji na drodze.

 

Oborniccy policjanci zatrzymali 3 osoby, które były poszukiwane do odbycia wcześniej zasądzonej kary oraz 1 osobę do ustalenia miejsca pobytu.
Do tragedii doszło w Poznaniu, podczas akcji gaszenia pożaru kamienicy przy ul. Kraszewskiego. Dwóch strażaków zginęło w chwili wybuchu, znajdowali się oni w najniższej kondygnacji budynku.
W Zawadach piorun uderzył w budynek mieszkalny. Obyło się bez dużych strat.
Oborniccy policjanci z wydziału kryminalnego dokonali zatrzymania 29-latniego mężczyzny, podejrzanego o posiadanie znacznej ilości narkotyków.
Zastrzeżenie numeru PESEL staje się w obecnej chwili jednym z najważniejszych zasad bezpieczeństwa swojej tożsamości! Warto go mieć na stałe zastrzeżony, ale trzeba pamiętać o konsekwencjach!
Oborniccy policjanci zatrzymali mężczyznę, który przywłaszczył sobie 2 auta.
Załogi Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, które tylko w ubiegłym roku były wzywane do prawie 12 tys. wypadków i pilnych, trudnych przypadków, muszą się ciągle szkolić, żeby być w stanie jak najlepiej pomagać pacjentom m.in. po ciężkich urazach, poparzeniach czy nagłym zatrzymaniu akcji serca.